RESEPI KERABU MANGGA/PELAM

April 30, 2021

Selamat Pagi 

Hari ini aku nak share dengan korang resepi KERABU MANGGA a.k.a PELAM . Kalau Kat utara ni kami panggil Buah pelam. Sekarang kan musim mempelam. Kebetulan pokok Kat belakang rumah tu berbuah banyak pula...jadi teringin pula nak buat kerabu MANGGA versi utara mari! Ringkas sahaja 

 resepi simple tapi marbeless youuolsss!!😋

RESEPI KERABU MANGGA🥭


Bahan-bahan:


Mangga 1/2 @ 1 biji 🥭

1 biji bawang besar🌰

1 biji cili merah besar🌶️

5/6 biji cili api hijau

3 biji cili kecik merah🌶️

1 batang bunga kantan

Sedikit carrot parut halus²🥕 (Tak letak pun xpe)

2 sudu isi ikan goreng/ ikan bilis goreng

Sedkit garam dan gula, belacan 

1 sudu kerisik (optional, Tak nak letak pun xpe)


Cara-caranya:-

1. Tumbuh bahan2 cili, isi ikan bawang , letak sedikit belacan .

2. Kemudian , Masukkan semua dalam satu bekas. Gaul sebati secukup rasa. 

Tadaaa! Siap untuk dimakan.

*Aku tambah juga sedikit air asam limau/asam jawa...Sebagai penambah rasa .


Selamat MEncUBA 🥰







You Might Also Like

0 pesanan ditinggalkan

tinggalkan komen anda di sini ^O^