Logo KBBA

JOM TANAM POKOK FITTONIA

July 01, 2020


fittonia
Hari ini aku teruja nak share dengan korang satu lagi spesis pokok indoor yang aku dapat 2 hari yang lepas. Terima kasih kawan yang tolong bawa balik jauh dari Cameron hehehe. Aku mula jatuh hati dengan fittonia ni bila tengok adik-beradik fittonia ni ramai cantik dan comel je. kat sini aku share kan sedikit info pasal pokok "fittonia" ini. Bagi aku tumbuhan ini agak rumit dan cerewet jadi aku decide untuk try jaga 2 jenis je dulu. Moga-moga Fittonia aku ni bertahan lama heeee.... Alhamdulillah Rak Indoor aku dah cukup pokoknya...selebihnya kena letak outdoor pula haha



SEJARAH FITTONIA PLANTS

Fittonia adalah genus tumbuh-tumbuhan berbunga di Acanthaceae keluarga acanthus, yang berasal dari hutan hujan tropika di Amerika Selatan, terutamanya Peru.

Fittonia adalah tumbuhan perlindungan hiasan tanah keluarga Acanthus, yang terdiri daripada beberapa spesies saka dengan daun yang cantik, dengan tegak, merayap atau menjalar pucuk.

Fittonia Vershaffelta pula adalah tumbuhan saka, dengan pucuk menjalar, pada nod yang akarnya mudah terbentuk. Akar jenis fittonia ini adalah cetek, batangnya tidak tinggi, bercabang, padat pubescent. Tumbuhan muda mempunyai batang dengan kepingan keperakan..

Semua jenis fittonia mempunyai satu ciri biasa – bunga kecil dan daun hiasan, yang merupakan nilai utamanya. Tidak kira berapa spesies dan jenis fittonies, ianya perlu menjaga mereka dengan cara yang sama. Daun bujur, bujur, 6-8 cm panjang.



PENJAGAAN FITTONIA

Penjagaan fittonia di rumah tidak rumit, tetapi perlu mengetahui ciri-ciri bunga. Fittonia adalah asli negara-negara tropika panas di Amerika Selatan, jadi dia perlu menyediakan air yang baik, kehangatan, banyak cahaya dan kelembapan yang tinggi.

Kelembapan udara adalah salah satu penanaman fittonia yang paling penting dalam keadaan bilik. Ia sepatutnya dalam lingkungan 80-85%, kerana di dalam bilik kediaman kelembapan itu tidak bagus, adalah yang terbaik untuk mengembangkan fitonium dalam akuarium. Tapi aku pilih nak juga letak dekat rak indoor dalam tanah sahaja. kita cuba heeee!

Berhubung dengan pencahayaan, ia harus cukup , bagaimanapun, sinar matahari langsung akan merosakkan hiasan daun, Penyiraman untuk fittonia sangat penting kerana daunnya menguap banyak kelembapan. Adalah penting untuk menggunakan air bersih, ditapis untuk pengairan, tanpa klorin dan garam logam berat. Walaupun fittonia adalah tumbuhan yang menyeramkan kelembapan, penyiraman yang kerap boleh menyebabkan kerosakan akar.

ok next entry aku share dengan korang nanti Tips Penjagaan Fittonia Plants ini

stay tuned !

You Might Also Like

7 pesanan ditinggalkan

tinggalkan komen anda di sini ^O^