Logo KBBA

3 Tips untuk Mengajar Anak Anda Cara Baca

August 08, 2018

Oleh: ChildrenLearningReading.com

Belajar membaca pada usia muda adalah penting untuk perkembangan kanak-kanak. Ia membantu mereka mengembangkan pemahaman yang lebih baik tentang persekitaran mereka, membolehkan mereka mengumpulkan maklumat dari bahan bercetak, dan menyediakan mereka dengan sumber hiburan yang menarik apabila mereka membaca cerita dan puisi. Kanak-kanak berkembang pada kadar yang berbeza, dan sesetengah kanak-kanak akan membangunkan kemahiran membaca lebih cepat daripada kanak-kanak lain; Walau bagaimanapun, yang penting ialah sebagai ibu bapa, anda amat menyedari tahap kematangan dan tahap bacaan anak anda untuk memberi mereka buku dan aktiviti yang sesuai untuk membantu mereka memperbaiki diri.

Sebagai ibu bapa, anda adalah guru yang paling penting untuk anak-anak anda. Anda akan memperkenalkan anak anda kepada buku dan bacaan. Di bawah ini terdapat beberapa tip untuk membantu anda mengajar anak anda membaca.

Ajar Anak Anda Cara Baca Petua # 1

Ajarkan huruf abjad dan bunyi anak anda pada masa yang sama. Kajian telah menunjukkan bahawa kanak-kanak belajar yang terbaik apabila mereka diajar nama surat dan bunyi surat pada masa yang sama. Dalam satu kajian, 58 kanak-kanak prasekolah secara rawak ditugaskan untuk menerima arahan dalam nama dan bunyi surat, bunyi surat sahaja, atau nombor (kumpulan kawalan). Hasil kajian ini konsisten dengan hasil penyelidikan yang lepas kerana ia mendapati anak-anak yang menerima nama surat dan arahan yang baik kemungkinan besar akan mempelajari bunyi huruf yang namanya memasukkan isyarat kepada bunyi mereka. [1]

Apabila mengajar anak anda surat bunyi, perlahan-lahan mengesan surat itu, sambil mengatakan bunyi surat pada masa yang sama. Sebagai contoh, jika anda mengajar anak anda huruf "A", anda akan berkata:

"Huruf A membuat suara / A / (ah)."

Kemudian anak anda mengatakan bunyi / A / semasa menelusuri huruf dengan jari telunjuknya.

Mengajar Seorang Anak Cara Baca Petua # 2

Apabila mengajar anak anda membaca, sentiasa memberi penekanan kepada mereka bahawa pesanan bacaan yang sepatutnya harus dari kiri ke kanan, dan ke atas. Kepada orang dewasa, ini mungkin kelihatan begitu asas yang perlu diketahui oleh sesiapa. Walau bagaimanapun, anak-anak kita tidak dilahirkan dengan pengetahuan bahawa teks yang dicetak sepatutnya dibaca dari kiri ke kanan dan atas ke bawah, dan inilah sebabnya mengapa anda kadang-kadang akan melihat kanak-kanak membaca dari kanan ke kiri - kerana mereka tidak pernah diajar dengan jelas dari kiri ke kanan. Apabila mengajar anak anda membaca, sentiasa menekankan perkara ini dengan mereka.

Ajarkan Anak Anda Cara Baca Petua # 3

Ajarkan konsonan akhir menggabungkan terlebih dahulu. Kata-kata mengajar seperti "di" dan "dan" boleh membawa anak anda terus belajar kata-kata yang sajak dengan ini. Sebagai contoh, untuk "pada", anda boleh mempunyai:

Lat
Pat
Mat
Kucing
Sat
Bat
Spat
Sembang

Untuk "dan", anda boleh mempunyai kata-kata berirama ini:

Pasir
Band
Tanah
Tangan
Berdiri
Bland
Jenama
Grand
dan sebagainya...

Anda boleh mula mengajar campuran apabila anak anda telah mempelajari bunyi beberapa konsonan dan bunyi vokal pendek. Anda tidak perlu menunggu sehingga anak anda menguasai bunyi semua huruf sebelum mengajar campuran.

Pembelajaran untuk membaca adalah proses yang panjang, tetapi ia tidak perlu menjadi proses yang sukar. Merosakkan langkah-langkah intuitif dan logik, kanak-kanak yang berumur dua tahun boleh belajar membaca, dan kanak-kanak yang lebih tua boleh mencapai lebih banyak lagi.

>> Klik di sini untuk program mudah, langkah demi langkah yang dapat membantu anak anda belajar membaca, dan menonton video bacaan kanak-kanak berusia 2 tahun

You Might Also Like

2 pesanan ditinggalkan

tinggalkan komen anda di sini ^O^