Logo KBBA

TIPS TINGKATKAN PAGEVIEW

January 08, 2015

SALAM..

morning...
mood baik pagi nie up entry awal-awal..hehe
sapa tau apa itu pageview??
haaa...pagi nie PB nak ajar u'oolss..
macam cikgu la plak kan..kan..
bukan nak ajar just to inform u'oolss..

as a blogger
bagi PB la pageview nie mmg penting..

Page view atau PV ialah jumlah halaman dalam blog yang dibuka oleh pengunjung. Semakin tinggi page view maknanya semakin banyak page blog tu dibuka atau diselak oleh pengunjung blog. lebih kurang macam tu le.

Ada beberapa cara yang boleh kita buat supaya pengunjung nak stay lebih lama di blog kita (terutama bagi pengunjung yang baru pertama kali masuk blog kita. Pengunjung yang dah selalu masuk tu, mungkin dia dah baca dah kot entri kita sebelum ni.)  

 Pertama, kita boleh buat link link dalam post atau entri yang kita tulis dan link tadi dikaitkan dengan entri yang lepas lepas. 

Kedua pasang linkwithin yang ni pun satu cara nak menarik pembaca blog klik ke page lain atau entri lain bila nampak linkwithin sekali dengan gambar yang menarik. Kebanyakan blogger dah banyak pasang linkwithin kan. Tu pun cara nak promosi kan entri tuan blog yang lepas2. 

Pasang Read More pada post, cara ni bukan saja mempercepatkan loading page tapi jugak boleh meningkatkan page view blog. Kalau pembaca teringin nak baca lagi depa akan klik read more tu untuk tahu selanjutnya. Ni pun bergantung pada kreativiti penulis tu nak membuatkan orang terus membaca, penulis blog boleh le buat ayat ayat yang menarik dan suspen sikit..hehe!!]

 Cara lain ialah pasang le widget widget macam Popular Post, (post yang paling banyak diview), entri yang paling banyak dikomen, entri yang panas panas, dan sebagainya, semua tu boleh kita pasang kat tepi side bar blog, dari situ kita boleh dah nak menarik pengunjung pilih entri entri yang depa nak baca. Tu la cara kita nak iklankan kan entri kita..:) 

Cara lain lagi  ialah letak le link post yang korang rasa ada kaitan dengan entri yang ditulis di dalam post, dan dah jadi post berantai..bukan surat berantai ye.  

kredit :sini

haa..itu je kot yang PB nak kongsikan
actually pageview PB tak lah sebanyak mana pun
tapi PB SELALU dan hari-hari tengok pageview..
nak tahu my blog nie sunyi sepi or berpegungjung..hehe
PB sedih sikit selepas setahun tukar DOMAIN..
pageview mmg merudum terun..
nak pikat pengunjung mmg susah..
kalau ramai yang singgah dan drop komen
itu pun dah buat TUAN TANAH happy..
tahan jingga..hahahha ^_^

pssstt..jgn lupa..komen ehhh...hehehe


nota: u'oollss...jgn lupa apply tips di atas...macam mana nak tingkatkan pageview...lalalla




You Might Also Like

3 pesanan ditinggalkan

  1. nice sharing.. pling mudah.. join segmen dan rajin bw...

    ReplyDelete
  2. tq info ya, akak tengah blogwalking mencarin info meningkatkan trafic blog..wish me luck

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^