Logo KBBA

pengalaman bersalin part 2

February 19, 2014

salam...



ok nk sambung balik cerita..dari entry sana

pengalaman bersalin anak kedua secara pembedahan...mmg tak terjangka langsung yang saya akn bersalin ceaser..bukan apa kalau nk di ikukan sejarah masa mengandung mmg xda masalah pun..dan masa lahirkan anak first pun boleh bersalin normal kn..tp tu la kita yang merancang..Allah yang tentukan..
saya selalu berdoa dan berharap dapat merasai sakit nk bersalin secara semulajadi..bukan induce mcm anak first..kalau boleh nak rasa sendiri mcm mn perasaan tu..bila masa nk bersalin semakin dekat..allhamdulillah..Allah SWT makbulkan doa saya...air ketuban saya pecah pukul 12.30 malam..waktu saya baru nak mula tido..yesss waktu tu mmg xda langsung rasa sakit...dan masih berkira2 nk ke hospital atau tunggu pagi..yela air ketuban je yang keluar xda rasa sakit lagi...decide dgn en.husband nk g private aje.sbb dkt je dgn umh..mmg dr awal merancang nk bersalin private sbb doktor situ perempuan..


tapi..akhirnya saya ke GH juga bila doktor situ xboleh nk ambik kes ceaser..actually saya masuk private tu pukul 1pagi dan keluar ke GH pukul 9 pagi..cuma 8jam aje di situ dgn kos RM500..xda bt apa pun disitu just relax dlm bilik sambil tunggu bukaan, ambik suntikan tahan sakit, dgn ubat sakit perut..ada la juga check bukaan dalam 3kali gitu..sbb contraction makin kuat..waktu nak ke GH bukaan dah 5cm..cost td tu termasuk sewa ambulan sekali  ke GH tau..doktor situ cakap baby saya kemungkinan besar..dan takut saya xda tenaga nk push baby..kebetulan pula bilik bedah di situ under construction.jadi untuk keselamatan doktor tu suruh buat pilihan incase kalau terpaksa ceaser..sebab tu saya minta dihatar ke GH segera..

dekat GH saya masuk terus ke labour room kira-kira pukul 10 pagi...doktor datang pantau dan cakap saya kena bersalin normal..kalau perlu operate pun xpe bilik bedah dekat sebelah aje..di situ nurse mula masukkan ubat drip dekat tangan katanya nak bg bukaan cepat..dia kasi sedut gas macam anak first dulu juga..bila sakit baru sedut..tp sampai aje pukul 12 sakitnya makin kuat..bukaan pulak cuma 6cm..tp rasa macam dah nak bersalin aje..saya dah mula nak push baby waktu tu tau..xtahan sangat.. tetiba nampak en.husband masuk..katanya risau sebab tak jumpa saya since dari private hospital tu jadi dia minta dekat guard nak masuk sekejap aje..airmata waktu tu mmg dah meleleh2 dah..bisik dekat husband saya dah tak tahan nak minta operate juga kali nie..tak nak beranak biasa..bila husband kuar bincang2 dengan doktor..doktor masuk dan cakap try normal dulu keadaan baby okay lagi tunggu sampai pukul 2.30ptg..kalau perlu baru nak operate..bayangkan lah tgh sakit2 tu dia suruh kita tunggu dulu..mmg mcm nak bangun sepak2 aje doktor tu cakap..Aku Tengah Sakit la..Mana ada Masa Nak tunggu2..

En.husband pula minta nak kuar sebab kaisara ada dekat luar..kesian kat anak katanya..entahlah yang pastinya dia mmg xsanggup tengok saya kesakitan waktu tu..kira2 pukul 2 doktor masuk je..saya mula nampk semua kalang kabut cabut2 wayar..datang sorang misi bisik dekat saya katanya "adik kita masuk bilik bedah kejap lagi, baby adik dah makin lemah"..salin baju semua dengan pantas en.husband masuk sekali lagi dan cakap benda yang sama "mama, kena operate kejap lagi denyutan jantung baby dah makin slow"..sain2 surat terus ke dewan bedah..

alhamdulillah selamat lahirkan baby boy dalam pukul 3 lebih secara pembedahan..masa proses ceaser tu saya mmg sedar dan nampk..doktor dok keluarkan baby..xrasa sakit langsung..sebab ubat bius kan..sakitnya mula terasa bila ubat bius makin berkurangan kan..3hari di ward saya dah di benarkan balik..ngilu2 di perut mula terasa..macam luka terhiras pisau..kini dah hampir 2 bulan..ngilunya still ada walaupun tak selalu..kekadang aje..minggu pertama tu yang rasa siksa sikit nak bangun pun kna ada yang tolong papahkan..sebab seriu luka jahit terbuka..hehe..actually tempat luka mmg kering dah sembuh sepenuhnya..tp luka dalam tak tahu la macam mana.

nota: proses berpantang secara operate lebih kurang sama je dr segi pemakanan..tp luka di perut tu agak sukar dijaga..mandi pun bertutup sepanjang 44hari tu...


You Might Also Like

3 pesanan ditinggalkan

  1. betul tu kena jaga betul2... 2 tahun pun masih bley rs ngilu bila angkat benda berat.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak.. Allahuakbar! Terharu baca, pengorbanan seorang ibu kan.. taktahulah camne sheila pula lagi 3 bulan je T__________T

    ReplyDelete
  3. Huh... Pengalaman itu sgt berharga...

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^